Life Hack – Så blir du dubbelt så effektiv på jobbet

life-hack-effektiv-jobbet

Detta tips har ni säkert redan hört, men det är ett sådant tips man tycker låter toppen men aldrig testar på. Därför tänker jag att det är värt att nämna igen. En undersökning visar att genomsnittet kollar sin inkorg 15 gånger under en arbetsdag, och 78 % håller koll på inkorgen kontinuerligt under hela arbetsdagen. Enligt studien skulle vår stressnivå minska avsevärt om vi läste mailen tre gånger per dag, och vi skulle även hinna slutföra våra viktigare och större projekt – ganska logiskt.

Så ska du ändra ditt beteende:

Ta tvåtimmarspauser under arbetsdagen då du stänger av alla notifikationer från mail och mobil. Väntar du något viktigt samtal eller har några speciella personer som måste kunna nå dig kan du sätta dem som favoriter i mobilen och sedan sätta den på stör ej, då tar deras samtal sig igenom ändå. Kolla endast mailen på morgonen, vid lunch och efter arbetsdagens slut. Är det brådskande tror jag garanterat att personen i fråga kommer att maila ringa dig om du inte svara på mailet direkt.

Som sagt, ni har säkert redan hört detta tips förut – men vilka av er har testat det? Inte jag iaf. Man vill ju vara snabb på att svara på mail. Mitt problem är dock att jag ofta klickar upp mail när jag är på språng och har annat i huvudet, vilket gör att jag läser alla mail men ändå kan råka glömma att svara på dem när jag öppnar dem i all hast. Inte så smart.

Hoppas alla har en grym lördag planerad och ska hitta på massa härligheter. Själv ska jag plugga till min tenta på tisdag, CIAO.

Kommentera